Samen bouwen we aan bruggen tussen culturen, kennis en compassie.
ONZE MISSIE
“Onze stichting streeft ernaar om bij te dragen aan een inclusieve en vreedzame samenleving door middel van interculturele dialoog, educatieve en sociale activiteiten. Wij geloven dat het begrijpen en respecteren van elkaars verschillen essentieel is voor het creëren van een harmonieuze samenleving. Door middel van educatieve programma’s, culturele uitwisselingen en sociale projecten, willen wij mensen van verschillende achtergronden samenbrengen en hen helpen om elkaar beter te begrijpen. Ons doel is om bij te dragen aan een wereld waarin alle mensen gelijke kansen hebben en waarin verschillende culturen, religies en talen gewaardeerd worden en met elkaar kunnen samenleven.”
ONZE VISIE
“Onze visie is een wereld waarin mensen van verschillende culturele achtergronden, religies en talen harmonieus met elkaar samenleven. Wij geloven dat het begrijpen en respecteren van elkaars verschillen de basis vormt voor een inclusieve en vreedzame samenleving. Wij streven naar een wereld waarin iedereen gelijke kansen heeft en waarin solidariteit en medemenselijkheid hoog in het vaandel staan. Onze organisatie wil hieraan bijdragen door middel van educatieve programma’s, culturele uitwisselingen en sociale projecten. Ons doel is om mensen te inspireren en aan te moedigen om actief bij te dragen aan een beterewereld, waarin interculturele dialoog, onderwijs en solidariteit de norm zijn.”
DE 3 PIJLERS VAN STICHTING DE RIJN
DIALOOGGERICHT
Door interculturele dialoog kunnen mensen uit verschillende culturen elkaar beter leren kennen en begrijpen. Dit kan leiden tot meer tolerantie en respect voor andere culturen en het verminderen van stereotypering en vooroordelen. Met activiteiten op het gebied van interculturele dialoog hopen wij bij te dragen aan een vreedzame samenleving door de communicatie tussen verschillende culturen te bevorderen. Voorts bevordert dit de persoonlijke ontwikkeling van de mensen. Hiermee worden mensen geholpen hun eigen culturele identiteit te begrijpen en te waarderen, terwijl ze ook open staan voor nieuwe ideeën en perspectieven. Tot slot geloven wij dat het tevens bijdraagt aan de bevordering van democratie door een inclusieve en participatieve samenleving te creëren waarin iedereen wordt gehoord en vertegenwoordigd. Kortom, wij vinden dat interculturele dialoog bijdraagt aan een meer inclusieve, vreedzame en welvarende samenleving.
EDUCATIEF
Educatieve activiteiten zijn van cruciaal belang in het kader van integratie en sociale cohesie omdat het een belangrijk middel is om kennis over te dragen, vaardigheden te ontwikkelen en attitudes te vormen. Het helpt mensen hun culturele identiteit te begrijpen en te waarderen, terwijl ze ook openstaan voornieuwe ideeën en perspectieven. Andere redenen waarom educatieve en onderwijs activiteiten belangrijk zijn: Educatief en onderwijs bevorderende activiteiten kunnen bijdragen aan het begrip van verschillende culturen en gemeenschappen. Door te leren over de geschiedenis, cultuur en tradities van andere gemeenschappen, kunnen studenten beter begrijpen hoe deze gemeenschappen verschillen van hun eigen gemeenschap en kunnen ze in staat zijn om zich beter in te leven in de ervaringen van anderen. Onderwijs bevorderende activiteiten kunnen bijdragen aan het bevorderen van respect voor andere culturen en gemeenschappen. Door respectvolle communicatie en interactie tussen verschillende culturen te bevorderen, kunnen studenten leren hoe ze anderen met respect en tolerantie kunnen behandelen. Onderwijs bevorderende activiteiten kunnen bijdragen aan het ontwikkelen van vaardigheden voor samenwerking. Door samen te werken met studenten uit andere gemeenschappen, kunnen studenten leren hoe ze effectief kunnen communiceren en samenwerken met mensen uit verschillende culturen. Educatief en onderwijs bevorderende activiteiten kunnen bijdragen aan het bevorderen van actief burgerschap. Door kinderen en adolescenten te leren over de verschillende rollen die ze kunnen spelen in de samenlevingen, hen aan te moedigen om deel te nemen aan gemeenschapsprojecten, kunnen studenten bijdragen aan de ontwikkeling van een meer inclusieve en cohesieve samenleving. Educatieve en onderwijs bevorderende activiteiten kunnen bijdragen aan het bevorderen van gelijke kansen. Door studenten toegang te bieden tot kwalitatief goed onderwijs en hen te ondersteunen bij hun academische en persoonlijke ontwikkeling, kunnen studenten uit minderheidsgroepen meer kansen krijgen om te slagen en bij te dragen aan de samenleving
SOLIDAIR
Wij geloven dat solidariteit bijdraagt aan het bevorderen van sociale cohesie door het versterken van gemeenschappen, betrokkenheid, begrip en respect, het verminderen van sociale ongelijkheid en het bevorderen van sociale verantwoordelijkheid. Hiermee krijgen de mensen de mogelijkheid om zich actief in te zetten voor een zaak die zij belangrijk vinden. Dit versterkt het gevoel van betrokkenheid bij de samenleving en het vergroot het verantwoordelijkheidsgevoel. Daarbij zien wij ontmoeting als een belangrijke bron voor solidariteit. Het geeft de mogelijkheid om in contact te komen met mensen uit verschillende achtergronden. Dit draagt bij aan een beter begrip van en respect voor de diversiteit van de samenleving.